صفحه اصلی arrow اخبار و اطلاعیه ها arrow نصب کمپرسورهای خانگی برای تامین سوخت
نصب کمپرسورهای خانگی برای تامین سوخت

همایش دوگانه سوز کردن خودروها و توسعه جایگاه های سی ان جی در کشور صبح امروز ( یکشنبه یکم اردیبهشت)، با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در آخرین روز برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از ستاد خبری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، سید رضا کسایی زاده در این همایش به تشریح برنامه ها و سیاست های توسعه سی ان جی در کشور پرداخت و با تاکید بر ضرورت توسعه استفاده از سی ان جی در کشور گفت: رشد سریع جمعیت، کاهش واردات بنزین و جلوگیری از خروج ارز از کشور، کاهش آلاینده های زیست محیطی و کاهش یارانه های سوخت از جمله مواردی هستند که استفاده از سی ان جی را در کشور ضروری می کنند.

وی در باره جایگاه ایران در استفاده از سی ان جی در جهان گفت: آرژانتین، پاکستان، برزیل و ایران بالاترین میزان خودروهای گازسوز را دارند و از نظر تعداد جایگاه های سی ان جی نیز ایران در رتبه هفتم کشورهای جهان قرار دارد.

وی در این باره افزود: ایران با 715 هزار دستگاه خودروی گاز سوز در رتبه چهارم و با 400 جایگاه فعال  سی ان جی در رتبه هفتم است.

کسایی زاده یادآور شد: برای هر 1000 خودرو یک جایگاه سی ان جی لازم است در صورتی که در ایران برای هر 2000 خودرو یک جایگاه سی ان جی دارند و دلیل طولانی بودن صف های گاز به همین خاطر است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با تشریح قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در راستای توسعه و گسترش سوخت سی ان جی در کشور گفت: قیمت گاز برای جایگاه داران مناسب نیست و باید به دو برابر افزایش پیدا کند، بر طبق بند ج ماده 22 این قانون، باید گاز را به قیمت 40 تومان بفروشیم تا برای مشارکت بخش خصوصی انگیزه لازم ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران میزان گاز مصرفی پیش بینی شده برای سال 87 را 6/2 میلیارد متر مکعب گاز خواند و گفت: این میزان تا سال 1403 باید به 10 برابر افزایش یافته و به میزان 4/26 میلیارد مترمکعب برسد و 6 درصد مصرف گاز کشور را سی ان جی به خود اختصاص دهد.

وی با نگاهی به قوانین بودجه در راستای توسعه و گسترش سی ان جی و تبصره 13 قانون بودجه 86 گفت: افزایش تعداد خودروهای گاز سوز، ارائه تسهیلات لازم جهت توسعه خودروهای دوگانه سوز، واگذاری احداث جایگاه های سی ان جی به بخش خصوصی به منظور تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی از برنامه هایی است که برای رسیدن به این هدف صورت می گیرند و تحقق آنها میسر نیست جز با افزایش قیمت گاز در جایگاه ها.

وی با بیان دیگر برنامه های در دست اقدام جهت نیل به اهداف فوق اظهار کرد: پرداخت کمک بلاعوض جهت جایگزینی خودروهای فرسوده با گاز سوز و دوگانه سوز، دو گانه سوز کردن خودروهای بنزینی، اعطای کمک های بلاعوض تا سقف 50 درصد هزینه ماشین آلات نصب شده جهت تشویق سرمایه گذاری خودروسازان در تولید مخازن سی ان جی و مواردی از این دست کارهایی هستند که در جهت گسترش سی ان جی در کشور اجرا می شوند.

کسایی زاده کاهش سرمایه گذاری دولتی در بخش توزیع انرژی، جذب سرمایه های بخش خصوصی و اشتغال زایی بومی و مشارکت مردمی را از مزیت های واگذاری احداث و بهره برداری جایگاه های سی ان جی به بخش خصوصی خواند و گفت: در حال حاضر 402 جایگاه بهره برداری شده که 206 جایگاه تک منظوره و غیر دولتی هستند و ما بقی جایگاه های دو منظوره هستند.

وی ادامه داد: در سال 83 تعداد 64 جایگاه، در سال 84 تعداد 68 جایگاه، درسال 85 تعداد 60 جایگاه و در سال 86 تعداد 200 جایگاه سی ان جی احداث شده اند، ولی برای رسیدن به اهداف تعیین شده باید سرعت ایجاد جایگاه ها بالاتر بروند.

کسایی زاده، تعداد جایگاه های در دست ساخت را 768 جایگاه اعلام کرد و گفت: تعهدات وزارت نفت برای پایان امسال  1800 جایگاه است و این تعداد در پایان سال 89 باید به 3000 جایگاه برسد.

وی افزود: تعداد خودروهای گاز سوز شده تاکنون در مجموع 859 هزار و 115 دستگاه خودرو هستند که از طریق کارگاهی و کارخانه ای گازسوز شده اند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بیان داشت: بخش گازسوز کردن خودروها را منتقل کرده ایم به وزارت صنایع و در این مورد در حال مذاکره با این وزارت خانه هستیم.

وی سیاست های کلی شرکت ملی گاز ایران را احداث و بهره برداری جایگاه های سی ان جی توسط بخش خصوصی و گسترش تبدیل سوخت خودروها توسط صنایع خودروسازی خواند و افزود: در پی آن هستیم تا معاینه خودروهای گاز سوز شده نیز مانند خودروهای بنزین سوز شده انجام بگیرد.

کسایی زاده افزود: وزارت نفت مصمم است سرعت کار را برای احداث جایگاه ها افزایش دهد و این کار را به شرکت ملی گاز ایران سپرده است، زیرا شرکت گاز در تمام نقاط ایران حضور دارد و مسئولیت نظارت اجرایی و بهره برداری را به مدیریت انسانی در 30 استان کشور واگذار کرده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه سخنان خود گفت: پیمانکاران داخلی یعنی سازندگان تجهیزات سی ان جی در کشور پتانسیل لازم را برای بومی سازی کامل جایگاه ها داشته و ما به عنوان شرکت ملی گاز ایران به آنها یاری می رسانیم تا وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

وی در این باره توضیح داد: برای رسیدن به این مقصود مناقصه ای انجام داده ایم که 500 جایگاه از داخل و 300 جایگاه از خارج از کشور را به طور منفرد خریداری کرده ایم تا بتوانیم شرایط را تغییر داده تا سازندگان داخلی فرصت کافی داشته باشند خود را به حد مطلوب برسانند.

وی در پایان سخنان خود گفت : وزارت نفت با نصب کمپرسور های خانگی برای شارژ گاز خودروها مخالفت کرده بود اما اکنون اعلام می کنم که ما هیچ مشکلی برای نصب کمپرسورهای داخلی در منازل نداریم زیرا از این طریق صف های گاز نیز کوتاه تر خواهند شد.

منبع: وبلاگ بهینه مصرف گاز سوز قزوین

باز نشر : سایت کمپرسور www.comperesor.com