صفحه اصلی arrow اخبار و اطلاعیه ها arrow ارتقاء کمپرسورهای انتقال گاز به ایران
ارتقاء کمپرسورهای انتقال گاز به ایران

یک مقام جمهوری آذربایجان گفت: تا ماه آینده بخشی از عملیات ارتقاء کمپرسورهای انتقال گاز به ایران تکمیل می‌شود که در نتیجه امکان سواپ گاز بیشتر به نخجوان فراهم خواهد شد.

یک مقام آگاه شرکت سوکار ضمن اعلام این خبر افزود: این پروژه بخشی از سیستم سواپ گاز بین آذربایجان و ایران است . این عملیات شامل احداث یک ایستگاه جدید گازی با ده کمپرسور است که نصب و راه اندازی شش کمپرسور باید تا دسامبر 2010 پایان یابد . چهار کمپرسور دیگر نیز در سال 2011 نصب خواهد شد . 
پیش از این قرار بود تنها چهار کمپرسور به ایستگاه انتقال گاز آستارا افزوده گردد . کمپرسورهایی که تا پایان امسال نصب می شوند ساخت آذربایجان است ولی سایر کمپرسورها وارداتی است .
با نصب این کمپرسورها امکان افزایش سواپ گاز بین دو کشور فراهم می شود. ایران در حال حاضر گاز مورد نیاز جمهوری نخجوان را تامین می کند و در عوض معادل آن را از طریق خط لوله از جمهوری آذربایجان دریافت می کند. 
روناگ عبداللهف رییس شرکت سوکار پیش از این اعلام کرده بود این شرکت به تعهدات خود در زمینه سرمایه گذاری برای ارتقای ظرفیت انتقال گاز ایستگاه آستارا پایبند خواهد بود . با بهره برداری از کمپرسورهای جدید کلیه نیازهای گازی جمهوری نخجوان تامین خواهد شد . 
ایران قصد دارد سالیانه 5 میلیارد متر مکعب گاز از باکو خریداری کند اما برای این کار باید خط لوله جدیدی توسط باکو احداث شود . ایران و آذربایجان از طریق خط لوله 1474 کیلومتری قاضی مقدم آستارا به یکدیگر متصل هستند اما ظرفیت این خط لوله که پیش از این 10 میلیارد متر مکعب در سال بوده هم اکنون به دلیل فرسودگی به شدت کاهش یافته است.

منبع : اکونیوز آبان 89

باز نشر : سایت کمپرسور دات کام www.comperesor.com