صفحه اصلی arrow مقالات و گزارشات arrow کمپرسور موتور جت
کمپرسور موتور جت

در حالت کلي سه نوع کمپرسور در موتورهي جت استفاده ميشود :
1.
کمپرسور گريز از مرکز(Centrifugal)
2.
کمپرسور محوري(Axial)
3.
کمپرسور ترکيبي محوري-گريز از مرکز

کمپرسور گريز از مرکز
در ين نوع کمپرسور هوا از مقابل مکيده شده و به شعاع بزرگتري درجهت عمود بر شفت(محور اصلي) رانده ميشود.يک کمپرسور گريز از مرکز در شکل زير نشان داده شده است.
ين کمپرسور بصورت يک مرحله ي و دومرحله ي در موتورها استفاده ميشود ودر موتور هي استاندارد بعد از ين کمپرسور يک قسمت قرار ميگيرد که ديفيوژر نام دارد و وظيفه ي آن کاستن سرعت هوا و در بعضي منظم کردن حرکت هوا ميباشد.معمولا در تمام کمپرسور هيي که داري ديفيوژر ميباشند دو ديفيوژر قرار ميگيرد که يکي در جهت گريز از مرکز و بعدي در جهت افقي قرار ميگيرد.چنانچه داري يک ديفيوژر باشد آن ديفيوژرLشکل خواهد بود(ديد از نمي بغل) و طوري روي موتور قرار ميگيرد که نيمساز زاويه داخلي آن با شفت زاويه ي ˚45 بسازد.مزيي استفاده از ين کمپرسور وزن سبک ؛سادگي وقيمت کم ميباشد.

.البته نوع اتصال ديگري نيز وجود دارد بطوريکه دو کمپرسور از سمت پشت (قسمت بدون پره) به يکديگر متصل هستند و پرهي آندو مخالف يکديگر است.

کمپرسور محوري 
ين نوع کمپرسور از آن جهت که هوا را در جهت محوري فشرده ميکند کمپرسور محوري ناميده ميشود.کمپرسور محوري در موتورهيي با ؛يک شفت ؛ دو شفت و سه شفت بکار ميرود.ين بدان معناست که توربين هي ين نوع کمپرسور ممکن است حرکت جداگانه از يکديگر داشته باشند و توربينهيي که ين کمپرسورها را به حرکت درمي آورند هم از يکديگر جدا هستند ولي در جهت مخالف يکديگر گردش نميکنند(تا جيي که من اطلاع دارم) و دليلي هم بري گردش مخالف وجود ندارد. در موتورهي چند شفته (1,2,3) دروني ترين شفت مربوط به کمپرسور فشار ضعيف بوده و به همين ترتيب شفت مياني يا بيروني (در موتور دو شفته) داري کمپرس فشار متوسط (در موتور سه شفته) وداري کمپرس فشار قوي (در موتور دو شفته) ميباشد.بيروني ترين شفت هم در موتور سه شفته داري قويترين فشار ميباشد.

معمولا در اکثرين کمپرسورها بري هر چرخ توربين يک کنترل کننده(يا هديت کننده) هوا که مانند يک چرخ توربين است قرار ميدهند و معمولا هم ين هديت کننده ها متحرک ميباشد.
مطلب ديگري که در مورد کمپرسور محوري است ين است که در ين نوع کمپرسور تعداد مراحل توربين زيادي قرار ميدهند(نسبت به قدرت) و در صورتي که داري هديت کننده ي هوا نباشد با پيش رفتن به مرکز موتور از زاويه ورودي و خروجي نسبت به محور توربين کاسته ميشود.از مزيي ين کمپرسور قدرت بسيار باليي است که ين کمپرسور دارا ميباشد ودر تمام موتورهي جت پر قدرت استفاده ميشود.از معيب ين کمپرسور ميتوان به سنگيني و حساسيت زياد به عوامل مخرب بيروني و قيمت بالا بري ساختن آن اشاره کرد.البته از ين نوع کمپرسور در موتورهي توربيني کوچک استفاده نميشود.

کمپرسور ترکيبي(Axial-Centrifugal) 
کمپرسور گريز از مرکز در موتورهي جت قديمي استفاده ميشد.بازده کمپرسور گريز از مرکز يک مرحله ي نسبتا کم است اما کمپرسور گريز از مرکز چند مرحله ي بهتر از يک مرحله ي آن است. ولي با کمپرسور محوري برابري نميکند.بعضي از موتورهي پيشرفته ي توربوپراپ و توربوشفت نتيجه ي مطلوبي از کاربرد ترکيبي ين دو نوع کمپرسور کسب کردند مانند PT6 Pratt و Whitney ازکانادا که امروزه خيلي محبوب بازار است..

 

منبع  سايت علمي نخبگان جوان

باز نشر کمپرسور دات کامwww.comperesor.com